ふかきあきじ

知財について

右手の中指と薬指の痛みを緩和するゴルフグリップ/Golf grip to relieve pain in the middle and ring fingers of the right hand

今回は知財とは関係の無いゴルフについての話題です。

 

数ヶ月からインパクトからフォロースルーにかけて右手の中指と薬指に痛みが生じるようになり、試行錯誤の結果、解消方法が分かったので、同じ悩みを持つゴルファーのために公開します。

 

ここ数年は仕事が忙しいので、ラウンドには行かず、週に1、2時間練習する程度でしたので、最初はすぐに治るだろうと考えていたですが、1週間経っても、2週間経っても治りませんでした。

 

そこで、右手にもグローブを着けたり、テーピングをしたり、指のサポーターを着けたりしてきました。

 

しかし、それでも痛みが解消されないため、やむなくクラブの握り方を変えるようにしました。右手の手の平側で握るようにしたり、人差し指と親指で強く握るようにしたり、右手の中指と薬指を浮かせて握ったり、色々と試しました。

 

右手の中指と薬指を浮かせる方法は、ある程度効果的でしたが、スイング中に指が揺れるので多少の痛みが生じるのと、右手に力が入らないので、飛距離が10%程度低下しました。

 

そんなことを数ヶ月やってきて、ある時、下の画像のように、右手の中指を薬指の上に重ねるようにグリップすることを思いつきました。

完成形

このグリップにしたところ、痛みが嘘のように消えました。また、中指と薬指に力を入れることができるので、飛距離も完全に回復しました。

 

握り方は、まず通常のグリップを行った後、下の画像のように、中指を伸ばして、薬指の上に重ねるように握るだけです。

中指を外した状態

正面から見た状態は下の画像の通りです。

正面

同じ悩みをお持ちの方はぜひお試しください。

 

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From impact to follow-through, the middle finger and ring finger of the right hand started to hurt, and after trial and error, I found out how to solve it, so I will publish it for golfers who have the same problem.

 

I've been busy with work for the past few years, so I didn't go to the golf course and only practiced for an hour or two a week, so at first I thought it would be cured soon, but it won't be cured even after a few weeks.

 

So I tried wearing glove, taping, and finger supporters on my right hand.

 

However, the pain still persists, so I had to change the way I hold the club. I tried various things such as gripping with the palm side of the right hand, gripping strongly with the index finger and thumb, and gripping with the middle finger and ring finger of the right hand floating.

 

This method of floating the middle and ring fingers of the right hand was effective to some extent, but it caused some pain as the fingers shook during the swing. Also, since the force is not applied to the right hand, the driving distance has decreased by about 10%.

 

I've been doing that for a few months, and one day I came up with the idea of ​​gripping the middle finger of my right hand over the ring finger, as shown in the image below.

Completed form

With this grip, the pain disappeared like a lie. In addition, since I can put more effort on the middle finger and ring finger, the driving distance has been completely restored.

With the middle finger extended

To do this grip, first do a normal grip, then extend your middle finger and place it on your ring finger.  Seen from the front, it is as shown in the image below.

Completed front

If you have the same problem, please try it.